I eller utanför boxen?

Nu är vi på slutspurten.

Lindrig, medelsvår, svår eller grav…utvecklingsstörning…där i ett av de facken skulle han in. Om jag vetat att det skulle vara summan av kardemumman hade vi faktiskt låtit bli. Nöjt oss med att själv reflektera. Kanske borde jag frågat mer innan, kanske kan jag landa i det och reflektera på annat sätt om ett tag.

Nu står vi vårt kast. Graderingar, jämförelser, normalpopulation…så hamnar han där i medelsvår facket.

Beskrivningen känns just nu vag efter alla timmars jobb. Hon, psykologen, har så klart gjort sitt jobb, skrivit, dokumenterat efter bästa förmåga.

Jag ber ändå om något utanför mallen. Hon drar på svaret. Inte för att hon har något att dölja utan helt enkelt för att det inte ingår….”han har ordförståelse, även om talet inte är fullt utvecklat, samarbetsförmåga, socialkompetens, koncentration….förmåga att iaktta, fundera och sedan göra, försöka – en skolkille, duktig att jobba, verkligen. ”

Men det är observation. Utanför ramarna, hon måste hålla sig till mallen i texten. Då bygger det ändå på vår beskrivning. Så vad är egentligen poängen?

Förvånar mig att man inte kommit längre. Medelsvår utvecklingsstörning….kommer aldrig kunna förlika mig med begreppet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s